Aşk'ın İdrak Ölçüsü

Aşık'ın Aşk'tan nasibi, gönlünün idraki kadardır. Öyleyse, gönlün idrak ölçüsü nedir? Zamanla kazanılan taneler midir? Yoksa zamana yayılarak kazanılan tek tane midir?
Aşk, gönlün sahip olduğu taneciklerin adedince ölçülemeyeceği gibi tanenin büyüklüğünce de ölçülmez. Çünkü hüznün ölçeği, beşerin idraki dışındadır. Kimi zaman kırk delil, kırk ilme götürür; kimi zaman bir delil, kırk ilme. Lütufta ihsanı artırmak, Aşık nezdinde yalnızca samimiyetin tesirini artırmakla mümkündür. Hakk'ı tazim etmek, Aşk'ın ecrini (yani lütfu) artırır. Aşk'tan yana gönül için niyazda bulunmak, bir yakarış nidası gerektirir. Çünkü ancak hüznün karanlığına talip olan gönül, lütfun aydınlığıyla şenlenir.
Aşk'ın egemenliği altında, Leyla'yı izhar etmemek gerekir. Leyla ki, arayışında olduğumuz lütfun, letafetidir. Çünkü Leyla'ya tutulmakta, sevmekten değil aşık olmaktan geçer. Gönlündeki o sonbahar, ilkbaharında dökmüyorsa yapraklarını, Aşk'ın ikliminde değilsin demektir. Bilcümle Aşk: senin olmadığın her yer, gönlüme gurbettir, diyebilmektir.
Arayışında olduğumuz lütuf, bir hikmetin eseridir. Lakin aşık, bu lütfa etki etmekten acizdir. Tıpkı güneşe bakmak için gözlerinin yeterli güçte olmadığı gibi. Güneşe bakacak kadar gözde güçlere sahip değildir. Lakin buna rağmen gözlerinin dirilmesine vesile olan ışınlardan da mahrum değildir. İşte lütuf, güneş ışınlarıyla tecelli etmiştir. Lakin lütfun idraki, hikmetin sahibince gizlenmiştir.
Lütfun idrak ölçüsü belirli olmadığı gibi lütuflar olarak düşünüldüğünde de bir çıkarım yapılamaz. O halde gönlün değeri de sahip olduğu lütuflar adedince değil, o lütfun idrakince (etkisince) ölçülür. Efendimiz (SAV), vefatıyla birlikte ardında yirmi bin sahabe bıraktı. Bu sahabelerden yalnızca altı kişi hafızdı. Bu altı şahsın da ikisi hakkında ihtilaf vardır. Sahabelerin çoğu, bir- iki sureyi ezbere bilirlerdi. Bakara ve en-âm surelerini ezberleyenler, sahabilerin alimleriydi. Meseleden doğru manayı çıkarmak esastır. Eğer mana yanlış anlaşılırsa, meseledeki şahıslara zulümdür. Buradaki mana, sahabelere vasıl olan lütfun, idrakince etkisidir. Onların gönülleri bu lütuftan, fazlasıyla etkilenmiştir. Dolayısıyla lütfun idrak ölçüsü, bu etkiyle beraber azami ölçüde yücelmiştir. Bununla beraber bazı hadislerde bazı sahabelerin, Kur'an'ı okumak için niyetlendiklerinde, bir ayet okuduktan sonra bayıldıklarından bahseder. İşte bu misal, lütfun idrak ölçüsüdür. Bu mesel ki, Aşk'ın idrak ölçüsüdür. Vesselam...
Ramazan Musluoglu
İkaz: Her hakkı mahfuzdur. Bu sebeple yazının bu sayfadan başka bir yerde neşredilmesi yasaktır. Ancak kaynak gösterilmesi ve bu sayfaya doğrudan aktif bağlantı verilmesi şartıyla iktibas edilebilir. Eser sahibinin tayin ettiği usule bağlı kalmak suretiyle bu yazının her türlü neşri, 5846 sayılı Kanun hükümlerine tabidir.